Soalan; Assalamu alaikm, ustaz. Minta ustaz jelaskan lanjut tentang hukum mencukur janggut. Misai pula macam mana? Terima kasih.
Jawapan;
HUKUM JANGGUT
1. Terdapat arahan dari Nabi s.a.w.;
خالفوا المشركين: وفروا اللحى، وأحفوا الشوارب
“Hendaklah kamu berbeza dengan orang-orang Musyrikin; kerana itu
biarkanlah janggut dan buanglah misai” (HR Imam al-Bukhari dari Ibnu
‘Umar r.a.).
Berdasarkan hadis ini, para ulamak melarang lelaki muslim mencukur
janggutnya. Menurut jumhur ulamak (termasuk mazhab-mazhab empat); arahan
menyimpan janggut dalam hadis di atas adalah arahan wajib.
Berkata Qadhi ‘Iyadh; “Dimakruhkan mencukur janggut. Adapun membuang
sebahagian dari panjang atau lebarnya jika terlalu lebat, maka itu
adalah baik/elok”. Imam Malik memakruhkan janggut yang terlalu panjang.
Sebahagian ulamak menggalakkan dipotong janggut yang melebihi satu
genggaman tangan.
Dalam Soheh Imam al-Bukhari ada diceritakan; Ibnu Umar r.a. bila
mengerjakan haji atau umrah, beliau akan menggenggam janggungnya, yang
lebih (dari genggaman) akan dipotongnya” (Riwayat Imam al-Bukhari).
Namun ada juga ulamak (antaranya Imam an-Nawawi) yang berpandangan;
janggut hendaklah dibiarkan tanpa diganggu kerana Nabi s.a.w.
menyebutkan di dalam hadis tadi; “….biarkanlah janggut..”. (Syarah Soheh
Muslim, Imam an-Nawawi).
HUKUM MISAI
2.
Berbeza dengan janggut, misai pula diperintahkan (dalam hadis tadi)
supaya dibuang (digunting/dicukur); “..buanglah misai..”. Tentang had
yang perlu dibuang, para ulamak berbeza pandangan;
a) Pandangan pertama; menurut ulamak-ulamak mazhab Hanafi dan Hanbali;
yang terbaik ialah mencukurnya (yakni membuang habis). Mereka
berdalilkan beberapa sabda Nabi s.a.w. antaranya;
جُزُّوا الشَّوَارِبَ، وَأَرْخُوا اللِّحَى، خَالِفُوا الْمَجُوسَ
“Potonglah misai (hingga habis) dan biarkanlah janggut. Hendaklah kamu
berbeza dengan orang Majusi”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah
r.a.)
Menurut pandangan ini; Perkataan al-jazz dalam hadis di atas memberi makna menggunting misai dan bulu hingga sampai ke kulit.
Di dalam hadis yang lain, Nabi s.a.w. bersabda;
خالفوا المشركين: وفروا اللحى، وأحفوا الشوارب
“Hendaklah kamu berbeza dengan orang-orang Musyrikin; kerana itu
biarkanlah janggut dan buanglah misai”. (Riwayat Imam al-Bukhari)
Berkata Imam Ibnu Hajar; perkataan al-Jazz dan al-Ihfa’ menunjukkan
kepada tuntutan agar bersungguh-sungguh dalam membuang misai. Al-Jazz
bermaksud; menggunting hingga ke kulit. Al-Ihfa’ pula bermaksud;
membuang habis. Kerana itu Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad mensunatkan
dibuang habis misai dengan mencukurnya. (Faidhul-Qadier, hadis no. 3586.
Tuhfah al-Ahwazi)
b) Pandangan kedua; menurut ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie dan Maliki;
yang disunatkan hanyalah mengguntingnya sahaja supaya kelihatan bibir
mulut (yakni menggunting bahagian yang memanjang ke atas bibir mulut).
Adapun mencukurnya adalah dilarang, di mana hukumnya adalah makruh.
Dalil mereka ialah hadis dari Ibnu ‘Abbas r.a. yang menceritakan; Nabi
menggunting sebahagian misainya dan berkata; “Nabi Ibrahim melakukannya”
(HR Imam at-Tirmizi. Menurut Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan gharib).
Imam al-Baihaqi meriwayatkan (dalam Sunannya) dari Syurahbil bin Muslim
al-Khaulani (seorang Tabiin) yang menceritakan; Aku telah melihat 5
orang sahabat Rasulullah iaitu Abu Umamah, Abdullah bin Bisr, Utbah bin
Abd as-Sulami, al-Hajjaj bin ‘Amir dan al-Miqdam bin Ma’di Yakrib,
mereka menggunting misai selari dengan pangkal bibir mulut”. (al-Majmu’,
Imam an-Nawawi).
Mengenai hadis-hadis yang dijadikan hujjah oleh pandangan pertama tadi,
dijawab; yang dimaksudkan oleh Nabi dengan ucapannya “…buanglah misai..”
bukanlah membuang keseluruhannya, akan tetapi membuang sebahagiannya
sahaja (iaitu yang melepasi ke bibir mulut) sebagaimana yang ditunjukkan
oleh sahabat Nabi tadi.
c) Pandangan ketiga; menurut Imam Ibnu Jarir at-Tabari; harus
kedua-duanya, yakni kita boleh memilih sama ada hendak mengguntingnya
sahaja atau mencukurnya kerana kedua-duanya sabit di dalam hadis Nabi
s.a.w..
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, 1/152-155 (Kitab at-Toharah, Bab Khisal al-Fitrah).
2. Faidhul-Qadier, Imam al-Munawi, hadis no. 3586.
3. al-Mjamu’, Imam an-Nawawi, Kitab at-Toharah, bab as-Siwak (1/287).
4. Tuhfah al-Ahwazi, Kitab Abwab al-‘Ilmi, bab Ma Ja-a Fi Qassi as-Syarib (8/42).
5. Fiqh al-Albisah Wa az-Zinah, Abdul-Wahhab Abdus-Salam Tawilah, hlm. 276-280.
6. Fiqh al-‘Ibadat, Hasan Ayyub, hlm. 21.
7. Fiqh at-Thoharah, Dr. Abdul-Karim Zaidan, hlm. 42.
Hukum Mencukur Janggut Dan Misai
Hukum Mencukur Janggut Dan Misai
Unknown
Rating: 5
Wednesday 19 June 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments: